Ewidencja gruntów i budynków ma być zintegrowana z księgami wieczystymi i dostępna w sieci; zniknie większość uprawnień geodezyjnych
– Chcemy stworzyć zintegrowany system baz danych o nieruchomościach – powiedział „Rz” Witold Radzio, doradca głównego geodety kraju. Główny Urząd Geodezji i Kartografii (GUGiK) pracuje nad założeniami do nowego prawa geodezyjnego i kartograficznego.
Dane z ewidencji gruntów i budynków w powiązaniu z systemem ksiąg wieczystych mają być dostępne w sieci, a zamówienia na wypisy i wyrysy będą realizowane drogą elektroniczną. Informacje o nieruchomościach zawarte w obu tych rejestrach będą spójne. Dziś nie zawsze tak jest.
Każdy powiat po swojemu
Stworzenie takiego systemu to trudne zadanie, m.in. dlatego, że obecnie ewidencję gruntów i budynków prowadzi 378 ośrodków działających przy starostwach oraz 75 przy gminach. Niektóre prowadzą ewidencję w postaci cyfrowej i bez problemu można korzystać z jej danych. W wielu powiatach jednak mapy ewidencyjne nadal mają postać papierową, a w bazie danych opisowych brakuje informacji o budynkach i lokalach.
GUGiK chce ponadto przekształcić ewidencję gruntów i budynków w kataster nieruchomości (opis i wartość). Najpierw jednak starostowie mają zakończyć modernizację ewidencji i sprawić, by dane w niej zawarte były zgodne z obecnym stanem prawnym.
– Przy zakładaniu ewidencji w latach 60. i 70. geodeci nie zawsze brali pod uwagę, czyją własnością są nieruchomości, tylko w czyim znajdują się posiadaniu – wyjaśnia Radzio.
Prostowaniem sytuacji prawnej nadal zajmować się będą starostwa, korzystając z danych centralnej bazy danych ksiąg wieczystych oraz akt ksiąg wieczystych. Modernizacja ewidencji prowadzona jest na koszt państwa.
Nowe opłaty
Założenia ustawy przewidują także nowy system opłat za korzystanie z informacji zawartych w ewidencji gruntów i budynków oraz innych materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.
– Proponujemy kilka standardowych licencji: np. na jednorazowy lub określony okres dostęp do danych za pośrednictwem Internetu do celów osobistych niekomercyjnych, dostęp do danych w celu ich przetwarzania dla celów zarobkowych.
Będą też zmiany w zasadach uzyskiwania uprawnień geodezyjnych. W tej chwili jest ich siedem rodzajów.
– Chcemy wprowadzić dwa rodzaje uprawnień: na potrzeby postępowań sądowych, administracyjnych i innych prawnych oraz dla obsługi inwestycji budowlanych – mówi Witold Radzio. – Osoby, które zdobędą uprawnienia przed wejściem nowych przepisów, będą mogły z nich korzystać na zasadzie praw nabytych.
– Ewidencja to podstawowy rejestr dotyczący nieruchomości, gwarantujący bezpieczeństwo obrotu – wyjaśnił Mirosław Puzia, wojewódzki inspektor nadzoru geodezyjnego w Katowicach. – W wielu powiatach daleko im do doskonałości, zmiany są więc potrzebne. Dobrze też, że zniknie część uprawnień. W tej chwili nie spełniają wymagań rynku, nie ma sensu więc ich utrzymywać.
Czym jest ewidencja• Ewidencja gruntów i budynków to zbiór informacji o gruntach, budynkach i lokalach, ich właścicielach oraz o innych osobach fizycznych lub prawnych władających tymi gruntami, budynkami i lokalami. Gromadzone w niej dane są wykorzystywane m.in. do planowania przestrzennego, wymiaru podatków, a także do oznaczenia nieruchomości w księgach wieczystych. Wymagają ich m.in. notariusze w razie zbycia nieruchomości, czy też banki, gdy zaciąga się kredyt, którego zabezpieczeniem ma być w przyszłości nieruchomość.
• Ewidencję gruntów i budynków prowadzą starostowie.
• Osobami uprawnionymi do uzyskania wypisu i wyrysu z ewidencji gruntów są właściciele lub osoby fizyczne i prawne, w których władaniu znajduje się grunt, budynek lub lokal, osoby fizyczne i prawne, które mają interes prawny, a także organy administracji rządowej i jednostki samorządu terytorialnego.
źródło - [Rzeczpospolita - Nieruchomości z dnia 08-10-2010]