W każdym przypadku, gdy dane zawarte w deklaracji czy informacji złożonej przez podatnika są niezgodne z danymi wynikającymi z ewidencji, rozstrzygające znaczenie dla opodatkowania gruntów mają zapisy z ewidencji
Tak postanowił Wojewódzki Sąd Admnistracyjny w Kielcach w wyroku z 24 września 2010 r., I SA/Ke 431/10
Jaki jest problem
Samorządowe kolegium odwoławcze utrzymało w mocy decyzję burmistrza gminy w sprawie ustalenia solidarnie J.K., M.K. oraz A.K. łącznego zobowiązania pieniężnego na rok 2010. Opodatkowaniem objęto budynek mieszkalny.
W uzasadnieniu decyzji SKO wskazało na art. 21 prawa geodezyjnego i kartograficznego i wyjaśniło, że podatek od nieruchomości, rolny i leśny ustalany jest w oparciu o dane wynikające z ewidencji gruntów i budynków co do kwalifikacji tych gruntów oraz ich powierzchni, które to dane są wiążące dla organu podatkowego.
Sprawa trafiła na wokandę sądu.
Skąd to rozstrzygnięcie
WSA stwierdził, że skarga nie jest zasadna.
Spór w sprawie dotyczy kręgu osób zobowiązanych do zapłaty łącznego zobowiązania pieniężnego. Skarżący kwestionuje dane zawarte w ewidencji gruntów, twierdząc, że jest jedynym zobowiązanym do zapłaty, gdyż tylko on jest właścicielem przedmiotów objętych łącznym zobowiązaniem pieniężnym.
Organ natomiast stoi na stanowisku, że w zakresie wymiaru podatku jest związany wyłącznie danymi wynikającymi z ewidencji, a z tej wynika, że zobowiązanymi są solidarnie trzy podmioty.
Dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków mają walor dokumentu urzędowego, stanowią więc dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.
Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem sądów administracyjnych ewidencja gruntów i budynków jest niewątpliwie urzędowym źródłem informacji faktycznych wykorzystywanych w postępowaniach administracyjnych i w każdym przypadku, gdy dane zawarte w deklaracji czy informacji złożonej przez podatnika są niezgodne z danymi wynikającymi z ewidencji, rozstrzygające znaczenie dla opodatkowania gruntów mają zapisy wynikające z ewidencji (wyrok NSA z 15 kwietnia 2008 r., II FSK 372/07).
W tej sprawie krąg osób zobowiązanych został ustalony w oparciu o dane zawarte w ewidencji gruntów, które są wiążące dla organu. Organy podatkowe nie są bowiem uprawnione do przyjęcia innych danych, niż wskazane w ewidencji gruntów.
Co więcej, nie jest także możliwe w postępowaniu podatkowym przeprowadzenie postępowania zmieniającego dane zawarte w tej ewidencji. Podważenie tych zapisów może nastąpić tylko w odpowiednim trybie, przed uprawnionymi organami administracji.
Art. 23 prawa geodezyjnego i kartograficznego mówi, że właściwe organy, sądy i kancelarie notarialne przesyłają staroście odpisy prawomocnych decyzji i orzeczeń oraz odpisy aktów notarialnych, z których wynikają zmiany danych objętych ewidencją gruntów i budynków, w terminie 30 dni od dnia uprawomocnienia się decyzji, orzeczenia lub sporządzenia aktu notarialnego. Podstawy zmiany wpisu nie stanowi natomiast sam wniosek czy oświadczenie osoby informującej o zmianie.
źródło - [Rzeczpospolita - Nieruchomości z dnia 19-10-2010]