UWAGA: wypłata kredytu w Rodzinie na Swoim możliwa także w 2013 i 2014 roku, decyduje data złożenia wniosku!
Wiele osób mylnie interpretuje datę zakończenia rządowego programu Rodzina na Swoim, uznając, że z dniem 31 grudnia bieżącego roku wygasa jakakolwiek możliwość skorzystania z dofinansowania do kredytu i jeśli do tego czasu nie kupiło się nieruchomości i nie wykorzystało kredytu z dopłatami, to na skorzystanie z programu nie ma już szans.
Należy tu wyraźnie podkreślić, że 31 grudnia 2012 roku to ostateczny termin składania wniosków o przyznanie kredytu z rządową dopłatą, a nie ostateczny termin zakupu nieruchomości w ramach Rodziny na Swoim. Co to oznacza w praktyce?
Wniosek o kredyt musi zostać złożony i zarejestrowany przez bank do ostatniego dnia bieżącego roku włącznie. Ważne jest, aby skompletować wszystkie wymagane dokumenty, w przeciwnym razie wniosek zostanie odrzucony, a po Nowym Roku nie będzie już możliwości, aby złożyć go ponownie. Warto wiedzieć o tym, iż wygasanie programu z końcem roku nie stoi na przeszkodzie zaciągnięcia kredytu z dotacją na mieszkanie będące dopiero w budowie, albo takie, którego budowa dopiero ma się rozpocząć. Jeśli mieszkanie zostanie oddane w 2013 lub 2014 roku, kredyt w ramach Rodziny na Swoim jest nadal w zasięgu ręki Klienta. W takim przypadku kredyt wypłacany jest w kolejnych transzach, zgodnie z poszczególnymi etapami budowy.
Jakie dokumenty niezbędne są do złożenia wniosku o kredyt z dofinansowaniem?
Generalnie lista wymaganych dokumentów, jakie należy załączyć do wniosku nie różni się zbytnio od listy dokumentów wymaganych przy zaciąganiu standardowego kredytu. Są to więc: zaświadczenie o dochodach, umowa przedwstępna i wypis z księgi wieczystej nieruchomości, a w przypadku rynku pierwotnego - dokumenty dodatkowe, jak np. pozwolenie na budowę/użytkowanie, kosztorys inwestycji i dane dewelopera (odpis KRS, NIP, REGON). W przypadku kredytu zaciąganego w ramach programu Rodzina na Swoim należy do wniosku dołączyć także oświadczenie dotyczące stanu cywilnego oraz oświadczenie o nieposiadaniu innej nieruchomości.
Specjaliści doradzają, aby nie zostawiać składania wniosku na ostatnią chwilę. Po pierwsze - mogą wówczas tworzyć się w bankach długie kolejki, a ostatni dzień roku to zazwyczaj krótszy czas pracy dla wielu placówek bankowych, po drugie - w razie braku jakichś dokumentów nie mamy już szans na uzupełnienie załączników do wniosku, po trzecie - może się okazać, że gdy złożymy wniosek na ostatnią chwilę, bank nie zdąży go zarejestrować z datą 31.12.2012.
źródło - [IGN.org.pl z dnia 05-09-2012]