Certyfikat muszą posiadać budynki oddawane do użytkowania. Prawo budowlane wymaga, by było ono załącznikiem do zawiadomienia o zakończeniu budowy lub wniosku o udzielenie pozwolenia na użytkowanie. Jest to ważne. Brak świadectwa może doprowadzić do tego, że nadzór budowlany nie wyda pozwolenia albo nie zaakceptuje zawiadomienia.
Uwaga! O świadectwo powinny postarać się także osoby, które rozpoczynały budowę przed 1 stycznia 2009 r., a teraz planują ją zakończyć.
Także budynki podlegające najmowi lub zbyciu powinny posiadać certyfikaty. Przy czym zbycie to nie tylko sprzedaż, ale i darowizna czy wniesienie nieruchomości jako aportu do spółki.
Bez sankcji
W wypadku zbycia budynku lub najmu przepisy nie przewidują żadnej sankcji za brak świadectwa. Nowe uregulowania mówią jedynie, że nabywcy budynku (lokalu) powinno być udostępnione świadectwo. I tyle. Od niego więc tak naprawdę zależy, czy chce, by zbywający lub wynajmujący postarał się o świadectwo. Tak też uważają notariusze. Krajowa Rada Notarialna przygotowała nawet wytyczne dla nich w tej sprawie. Wynika z nich, że certyfikat nie musi być dołączony do aktów notarialnych zbycia nieruchomości. Rejenci mają jedynie obowiązek informować swoich klientów o nowym obowiązku i możliwości przedstawienia certyfikatu. Od woli stron będzie więc zależeć, czy zostanie ono dołączone do notarialnej umowy czy też nie.
Kto sporządzi
Nie każdy może wystawić certyfikat. Prawo do tego mają osoby z wykształceniem wyższym magisterskim, które przeszły odpowiednie szkolenie organizowane przez uprawnione podmioty i zdały egzamin przed ministrem infrastruktury. Za równorzędne ze zdaniem egzaminu uznaje się ukończenie nie mniej niż rocznych studiów podyplomowych na kierunkach: architektura, budownictwo, inżynieria środowiska, energetyka lub pokrewne w zakresie audytu energetycznego na potrzeby termomodernizacji oraz oceny energetycznej budynków.
Prawo do wydawania świadectw mają też osoby z uprawnieniami budowlanymi do projektowania w specjalności architektonicznej, konstrukcyjno-budowlanej, instalacyjnej. Są to głównie: architekci, urbaniści lub inżynierowie budowlani.
Osoby, które wystawią certyfikat, będzie można znaleźć w rejestrze osób posiadających uprawnienia do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej. Nie obejmie on wszystkich uprawnionych, ale tylko tych, którzy zdali egzamin oraz osoby, które ukończyły studia podyplomowe. Ma go prowadzić minister infrastruktury. Na razie rejestr jest w fazie tworzenia. Minister nie przeprowadził jeszcze żadnego egzaminu przyznającego uprawnienia, ale są już wpisane do niego pierwsze osoby, które mają odpowiednie wykształcenie. Rejestr ma być dostępny w wersji elektronicznej w ciągu najbliższych dwóch tygodni.
Natomiast do rejestru nie są wpisywane osoby posiadające uprawnienia budowlane do projektowania w specjalności architektonicznej, konstrukcyjno-budowlanej lub instalacyjnej. Należą one jednak do swoich izb samorządu zawodowego i tam można ich szukać, choć nie ma tu reguły. Sporządzający świadectwa charakterystyki energetycznej budynków nie musi być członkiem izby samorządu zawodowego.
Dlatego warto zajrzeć do Internetu, pełno tam ogłoszeń osób, które się tym zajmują.
Ile to kosztuje
Ceny świadectw charakterystyki energetycznej są trudne do oszacowania. Ostateczny koszt uzyskania świadectwa będzie zależeć od takich czynników, jak: wielkość budynku, jego przeznaczenie, stopień skomplikowania, kompletność istniejącej dokumentacji technicznej dotyczącej budynku, a także liczby osób chętnych do sporządzania świadectw i konkurencji między nimi.
Podstawą do sporządzenia świadectwa jest charakterystyka energetyczna budynku, określona w dokumentacji technicznej lub dla budynku istniejącego, jeśli brak jest dla niego dokumentacji technicznej – wyznaczana w wyniku inwentaryzacji techniczno-budowlanej.
GPP>ważneNotariusze nie będą uzależniać sporządzenia umów sprzedaży od przedstawienia certyfikatu energetycznego.
GPP>uwagaŚwiadectwo charakterystyki energetycznej jest ważne dziesięć lat. Pod warunkiem jednak że w tym czasie budynku nie przeprowadzono robót budowlanych, w wyniku których zmianie uległa jego charakterystyka energetyczna. Doszło np. do przebudowy. Jeżeli tak, to mimo że nie upłynie jeszcze ten okres, trzeba się postarać o nowe świadectwo.
Czasem bez certyfikatuCertyfikatu nie muszą posiadać budynki:
- podlegające ochronie na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;
- używane jako miejsca kultu i do działalności religijnej;
- przeznaczone do użytkowania w czasie nie dłuższym niż dwa lata;
- niemieszkalne służące gospodarce rolnej;
- przemysłowe i gospodarcze o zapotrzebowaniu na energię nie większym niż 50 kWh/m2/rok
- mieszkalne przeznaczone do użytkowania nie dłużej niż cztery miesiące w roku;
- wolno stojące o powierzchni użytkowej poniżej 50 m2.
Co to takiegoŚwiadectwo charakterystyki energetycznej to dokument, który określa wielkość zapotrzebowania na energię niezbędną do ogrzewania, przygotowania ciepłej wody, wentylacji i klimatyzacji, a w przypadku budynków użyteczności publicznej również oświetlenia. Dzięki informacjom zawartym w świadectwie właściciel, najemca lub użytkownik będzie mógł określić orientacyjne roczne zapotrzebowanie na energię, a tym samym koszt utrzymania związany z zapotrzebowaniem na energię.